Yksi alueen hienoimmista talvireiteistä on Kukastunturin kierros. Kovinkaan moni talvireitti ei nouse tunturiin vaikeiden olosuhteiden vuoksi, mutta tämä reitti menee maisemapaikoille!

Reitille voi lähteä suoraan Äkäslompolojärven rannasta Jounin Kaupan takaa. Reitti kulkee järven toiseen päähän laturisteyksen kohdalle missä mennään latujen yli loivasti vasemmalle. Etsi katseella talvireitin symboliopastetta ja seuraa sen jälkeen sinisiä merkkitikkuja.

Siniset merkkitikut vievät sinut Karilan laturisteykseen jossa kapean sillan ylityksen jälkeen jatketaan matkaa oikealla latua pitkin kunnes tulet Kotamajalle vievän reitin risteykseen. Risteyksessä on opasteviitta Kukastunturiin vasemmalle. Reitti jatkuu ladun toisella puolella, joten ylitä latu varoen.

Tästä alkaa pitkä nousu kohti Kukastunturia! Nousulla on mittaa n. 4 km ja ennen tunturia se jyrkkenee huomattavasti. Alkumatkasta nousu on suhteellisen loivaa, joten kannattaa ajella rauhallista vauhtia etteivät sykkeet nouse liikaa ennen varsinaista loppunousua. Kotamajan risteyksestä Kukakselle reitti kiertelee ensin lähimetsää sekä pienen suoalueen läpi ja lähtee nousemaan tasaisesti ylöspäin. Polku mutkittelee välillä helpottaen nousua.

Ennen puurajaa reitti jyrkkenee huomattavasti ja tässä lyhyessä, mutta jyrkässä nousussa punnitaan renkaiden pito-ominaisuudet sekä reisien tehot! Nousun jälkeen tulee risteys josta lumikenkäreitti erkanee oikealle. Mikäli haluaa käydä tunturin huipulla, on se mahdollista lumikenkäreittiä pitkin.

Pyöräreitti jatkuu vasemmalle ja nousee vielä mutkitellen pienen matkaa. Huomaa upeat tykkypuut! Pian tulee ensimmäinen lasku ja reitti taittuu laskun jälkeen kulkemaan oikealle kohti Kukastunturin pohjoispäätä. Tunturinlaitaa pitkin kulkeva reitti on tuulille arka, joten reitti voi olla luminen. Ennen pohjoispään saavuttamista polku mutkittelee välillä laskien ja välillä nousten. Varsinainen alamäki alkaa vasta ihan pohjoispäästä ja sitä ei voi olla huomaamatta. Reitti taittuu jyrkästi vasemmalle ja alkaa laskeutua kohti kurua. Tämä reittiosuus on uusi ja otettu käyttöön talvikaudelle 2018–2019. Mahtavasti viettävä tunturinlaita sisältää useita mutkia, mutta verrattuna edelliseen vuoteen siinä on myös hengähdystasanteita. Vauhti kasvaa tässä mäessä helposti, joten muista omat rajasi ja mahdolliset vastaantulijat!

Upean alamäkiosuuden jälkeen reitti taittuu jyrkästi oikealle ja nousee hieman ylemmäs. Pienen nousun jälkeen tulee jälleen mutkamäki ennen saapumista kurun pohjalle. Koko alamäkiosuus kulkee erittäin upeassa ikimetsässä, joten kannattaa pysähtyä hetkeksi ihailemaan kansallispuiston kauneutta.

Kurun pohjalta on enää alle kaksi kilometriä Kotamajan herkkujen ääreen. Kurua myötäilevä reitti mutkittelee, mutta on suhteellisen helpoa ajettavaa. Kurun puolivälissä on erittäin terävä lyhyt nousu! Nousun jälkeen reitti myötäilee vieressä kulkevaa latua ja ylittää ladun kolme kertaa ennen Kotamajalle saapumista. Kotamajalta reitti takaisin Äkäslompoloon on erittäin helppo, käytännössä melkein kymmenen kilometrin mittainen loiva alamäki.

Kotamajan ja Karilan välillä on Hangaskurun risteys mistä valitaan menosuuntaan oikealle menevä reitti. Toki Äkäslompoloon voi palata myös Hangaskurun ja Latvamajan kautta, mutta tämän reittikuvauksen GPX-tiedosto ohjaa sinut takaisin Karilaan. Karilan laturisteyksestä paluu Äkäslompoloon tapahtuu samaa reittiä kuin mennessä.

Reitin vaativuusluokka: Erittäin vaativa

Huomioi aina oma kunto- ja pyöräilytasosi. Vaativuusluokat ovat aktiivipyöräilijöiden tekemiä suuntaa antavia arvioita reitin vaativuustasosta.

Huomioitavaa reitillä

• Reitti sisältää erittäin vaativia nousu- ja laskuosuuksia. Ei sovellu vasta-alkajille!
  • Reitillä on useita latuylityksiä.
  • Tunturissa kulkeva reitti on altis tuulelle. Ylhäällä tunturissa reitti voi olla tukossa.
  • Reitti on suosittu kaikkien käyttäjien keskuudessa. Ota huomioon muut kulkijat!