Reittikuvaus

Ylläsjärven ja Äkäslompolon yhdistävä talvipolku kulkee Yllästunturin itäpuolella. Reitille pääsee kätevästi Eelin Kauppaa vastapäätä, tien toiselta puolelta. Reitti on merkitty sinisellä talvipyöräilijän symbolilla ja sinisillä merkkikepeillä. Alussa reitti myötäilee ladun laitaa ja kulkee tasaisella peltoaukealla. Ennen Ylläsjärven Tunturihotellia reitti kääntyy oikealle ja ylittää ladun.

Pian ladun ylittämisen jälkeen peltoaukea päättyy ja reitti siirtyy metsään. Yleensä polku on tässä kohtaa hyvin tampattu – reitti kun on kylän pinnassa ja hotellin läheisyydessä. Reitti jatkuu kohti Aurinkotupaa, ja pian metsätaipaleen jälkeen saavutaan suolle. Pian edessä on risteys, josta jatketaan loivasti vasemmalle. Oikealle haarautuva reitti vie kohti Ojanlatvan päivätupaa ja Kahvikeidasta. Myös oikealle vievää reittiä pitkin pääsee kylät yhdistävälle Kahvikeidas–Latvamaja-reitille. Tässä reittikuvauksessa jatkamme kohti Aurinkotupaa.

Reitti kulkee suoalueiden läpi hyvin suoralinjaisesti. Korkeuseroa ei tässä vaiheessa juurikaan tule. Ennen Aurinkotupaa reitti ylittää autotien kaksi kertaa, joten tarkkaavaisuutta tarvitaan! Suoalueilla kulkeva talvipolku on haastava tuulisilla ilmoilla ja se voi olla ummessa hyvinkin nopeasti tuiskupäivinä. Juuri ennen Aurinkotupaa reitti ylittää ladun hiihtostadionin kohdalla. Laavun jälkeen se nousee Aurinkotuvan pihaan.

Aurinkotuvan pihasta ajetaan kahvilan ohi vasemmalta ja reitti jatkuu oikealla näkyvän pulkkamäen jälkeen. Huomioi mahdolliset mäenlaskijat! Reitti kulkee edelleen latulinjan mukaisesti, mutta mutkittelee pienen metsän suojissa kohti Hotelli Ylläsrinnettä. Hotellin kohdalla reitti ylittää ladun. Hiihtäjät tulevat hotellilta alamäkeen, joten muista katsoa erityisesti oikealle ennen kuin ylität ladun!

Reitti jatkaa vielä jonkin matkaa ihan ladun läheisyydessä. Purojen ylityksissä ja ahtaissa paikoissa reitti käy välillä ladun puolella, kunnes saavutaan isommalle suoaukealle. Reitti siirtyy kulkemaan ojan piennarta pitkin. Muista seurata sinisiä merkkikeppejä, jotta pysyt reitillä. Suoaukean jälkeen reitti erkanee ladun vierestä oikealle pienen törmän päälle ja lähestyy tien ylittävää latu- ja kelkkasiltaa. Samaa siltaa käyttävät myös pyöräilijät. Sillan ylityksessä on oltava erityisen varovainen, sillä sillan toisella puolella reitti kaartaa jyrkästi vasemmalle ladun sekä kelkkareitin yli metsään.

Tästä alkaa oikeastaan reitin ensimmäinen nousu, kun reitti jatkaa kohti Sport Resort Yllästä. Harvan metsän keskellä reitti mutkittelee ylöspäin. Matkalla kohti Resortin risteystä on useita kelkkareitin, ladun sekä tien ylityksiä. Muista aina ennen ylitystä katsoa, missä reitti jatkuu. Reitin jatko löytyy etsimällä sinisiä reittitikkuja. Juuri ennen Resortille saapumista reitti kulkee suoraan ylös, latulinjaa mukaillen, kunnes saapuu Sport Resort Ylläksen reittien aloituspaikkaan.

Tässä risteyksessä voit valita, menetkö vaikeampaa reittiä Tuomikurun kautta vai helpompaa reittiä kohti Kahvikeidasta. Reittikuvauksessa etenemme kohti Kahvikeidasta. Risteyksestä jatketaan siis sinisten opasteviittojen mukaan oikealle kohti Kahvikeitaan reittiä. Helppo, metsän keskellä kulkeva reitti ei tarjoa pahemmin haasteita, ainoastaan alkuosa voi olla tuulisella ilmalla tukossa. Reitti Kahvikeitaalle on suosittu kaikkien käyttäjien keskuudessa, joten se on yleensä hyvin tampattu. Vähän alle kahden kilometrin matka Kahvikeitaan laavulle taittuu nopeasti.

Laavulta noustaan uuden rakenteilla olevan erämaakahvilan edestä ladulle. Ladun vieressä näkyy pian siniset opasteet, jotka ohjaavat yhdysreitille kohti Äkäslompoloa. Nyt talvipolku siirtyy pienelle suoaukealle. Suon jälkeen alkaa loivasti viettävä lasku. Suolla kulkeva reitti on tuulenarka, joten polku voi olla tukossa tuulisena päivänä. Lasku viettää mukavasti kohti Ojanlatvan risteystä. Laskun lopussa reitti käy ihan ladun vieressä, kunnes taittaa vasemalle suoaukealle. Risteyksestä käännytään vasemmalle kohti Äkäslompoloa.

Reitti jatkuu tästä eteenpäin vaihtelevana ja paikoin erittäin mutkaisena. Välillä polku poikkeaa suon laidassa, mutta pääosin se kulkee metsän suojassa mutkitellen. Uusi mutkainen metsäosuus on korvannut aikaisempina vuosina keskellä suota kulkeneen suoran reitin. Monen mutkan, kurvin ja käännöksen jälkeen polku tulee hyvin lähelle latua ja alkaa laskeutua. Mäessä vauhti nousee helposti, ja mäkiosuus sisältää paikoin tiukkojakin mutkia. Ennakoi ja ole valmis vastaantulijoihin. Laskun päätyttyä talvipolku yhdistyy latuun. Puron yli mennään latusiltaa pitkin. Muista katsoa erityisesti oikealle ennen ladulle siirtymistä. Hiihtäjät voivat tulla tässä kohtaa vauhdilla alas latua. Pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus.

Ladun ylityksen jälkeen siirrytään takaisin talvipolulle, ladun vasemmalla puolelle, ja ylitetään latu heti toisen kerran. Reitti kulkee suoraan ladun yli ja nousee pian jyrkästi törmän päälle. Tästä on enää lyhyt matka Latvamajan ja Äkäslompolon reitin risteykseen. Risteyksessä matka jatkuu suoraan. Jos käännyttäisiin oikealle, tultaisiin Latvamajan erämaakahvilalle.

Ja hei, nyt ollaan jo lähestymässä Kesänkijärveä! Risteyksen ja Kesänkijärven välillä on mainio metsäreitti, joka alkuun nousee hieman ja ylittää ladun. Lopulta reitti taittuu laskuun kohti Kesänkijärven laavua. Lasku on paikoin erittäin vauhdikas ja mutkikas. Suositulla Kesänki–Latvamaja-reitillä voi olla paljon vastaantulijoita. Ennakoi aina vastaantulijoiden varalta!

Kesänkijärven laavulta reitti jatkaa kohti Äkäslompoloa, kesäreittiä myötäillen. Järven rannalla reitti on yleensä leveä ja pohja kova, joten sen ajaminen on helppoa. Ennen Kesänkijärven parkkipaikkaa reitti taittaa jyrkästi vasempaan ja jatkuu kohti Kellokkaan ja Äkäslompolon reitin risteystä. Ennen risteystä tulee tien ylitys. Risteyksestä jatketaan oikealle ladun yli ja siirrytään pitkälle tasaiselle suoralle. Suoran päässä tulee kaksi yhteiskäyttöaluetta, joissa joet ylitetään latusiltaa pitkin. Reitti jatkaa toisen latusiltaylityksen jälkeen ladun vasemmalla puolella ja nousee Kesänkijärvelle vievälle tielle. Tie ylitetään ja matka jatkuu lyhyen välin latua pitkin suoraan, kunnes reitti poistuu ladulta vasemmalle.

Nyt reitti lähestyy jo Äkäslompoloa ja Lompolojärveä. Edessä on vielä yksi latuylitys, kävelytien ylitys ja juuri ennen järveä mökkitien ylitys. Järvellä reitti jatkaa suoraan kohti latuopasteita. Äkäslompolon keskustaan käännytään opasteiden kohdalta vasemmalle. Sinisiä reittikeppejä seuraamalla tulet Jounin Kaupan pihaan, jonne reitti päättyy.

Reitin vaativuusluokka: Keskivaativa

Huomioi aina oma kunto- ja pyöräilytasosi. Vaativuusluokat ovat aktiivipyöräilijöiden tekemiä suuntaa antavia arvioita reitin vaativuustasosta.

Huomioitavaa reitillä

• Reitti sisältää huomattavan paljon latujen, teiden ja kelkkareittien ylityksiä.
  • Reitti kulkee usean suoalueen kautta, joten ota huomioon sääolosuhteet.
  • Reitti voi mennä nopeasti tukkoon tuulisella ilmalla.
  • Reitin varrella on neljä laavua ja reitin läheisyydessä on kolme erämaakahvilaa.