Kukastunturi

Ylläksen suosituin pyöräretkikohde on Kukastunturi. Matkaan pääset kätevästi Äkäshotellin takaa, mistä löytyy virallinen reittien lähtöpiste. Opasteet lähtöpaikalla ovat vielä puutteelliset, mutta GPS-jäljen avulla pääset oikeille poluille. Lähtöpaikalta on kaksi mahdollista reittiä siirtyä Äkäslompolojärven rannalla kulkevalle polulle, tämä jälki ohjaa sinut Kesänkijoentien kautta järven rantaan. Toinen reittivaihtoehto lähtee heti lähtöpaikalta vasemmalle latupohjaa pitkin kohti Kesänkijoen siltaa ja pitkoksia.

Sorastettu polku kulkee järven rantaa Nilijänkälle missä se erkanee menosuuntaan oikealle. Risteyksessä on ainoastaan pieni valkoinen maastopyöräreittiopaste. Sorastettu polku päättyy suon laitaan ja leveä latupohja nousee kohti Nilivaaraa. Helppoa metsämaapolkua! Karilan risteyksessä ylitetään silta ja Kukastunturin reitti jatkuu oikealle. Tästä alkaa pitkä, mutta teknisesti helppo nousu. Karilan risteyksestä nousu Kukastunturin huipulle on yli 4 km pitkä. Ylämäki jyrkkenee huomattavasti vasta juuri ennen tunturialuetta ja viimeinen kilometri ennen huipulle saapumista on fyysisesti raskain. Vähän ennen huippua tulee jyrkempi kinkama jossa pyörä voi alkaa keulimaan. Muista painottaa ajoasento niin että eturengas pysyy polun pinnassa. Jyrkässä kohdassa on irtosoraa, joka saa takarenkaan helposti luistamaan.

Huipulta avautuu komeat maisemat moneen eri ilmansuuntaan! Kamera käteen ja kuvaamaan, sillä tämä on reitin komein maisemapaikka. Kukastunturissa polku on leveää käsiteltyä soraa. Lasku alas kohti Kotamajaa on vauhdikas ja muutama mutka tulee yllättäen. Laskussa voi olla runsaasti irtosoraa ja pieniä kiviä, joten varovaisuutta tarvitaan. Reitillä liikkuu paljon kävelijöitä, joten ota muut liikkujat huomioon!

Aikaisemmin reitti laskeutui lopun juurakkoisen jyrkän osuuden alas, mutta nyt juurakkopolun voi kiertää. Ennen sorastuksen päättymistä reitti kääntyy jyrkästi oikealle metsään. Polku on uusi, joten sen huomaaminen laskun aikana voi olla haasteellista! Tämä polku yhdistyy Kukastunturin itäpuolen reittiin. Yhdistymiskohdassa matkaa jatketaan vasemmalle kohti Kotamajaa alas suon laitaan. Reitti kiertää suon vasenta laitaa Kotamajan pihalle, joten pitkoksia ei tarvitse ajaa. Mikäli päätät mennä suon yli pitkoksia, niin ole varovainen. Osa pitkospuista on irti!

Kotamajalta kesäreitti jatkuu kodan vierestä oikealle sorastettuna polkuna suon yli kohti Hangaskurua. Heti alkuun tulee tiukka mäki, joka on hyvin kivikkoinen. Nousun jälkeen reitti jatkaa Lainiotunturin laidassa kumpuillen. Reitti Kotamajalta Hangaskuruun on paikoin juurakkoinen ja kivinen, mutta leveällä polulla on helppo valita sopivat ajolinjat. Hangaskurusta pääsee jatkamaan kätevästi sorastettua polkua suon oikeaa laitaa kohti Tahkokurun reittiä. Melkein heti Hangaskurun laavulta sorastettu polku risteää, käänny risteyksestä vasemmalle. Mikäli jatkat suoraan päädyt takaisin Kukastunturin reitille. Suon jälkeen reitti nousee loivasti vähän alle kaksi kilometriä kunnes laskeutuu sorastetulle Tahkokurun reitille. Voit halutessasi käydä piston Tahkokurun kodalla kääntymällä vasemmalle, muutoin reittiä jatketaan oikealle.

Tästä alkaa pitkä alamäkiosuus! Sorastettu alamäki ei tarjoa teknisiä haasteita, mutta vauhti voi kasvaa kovaksi. Ota huomioon muut kulkijat! Alamäen aikana tulee kaksi risteystä jotka yllättävät. Käänny molemmista risteyksistä vasemmalle. Lopulta reitti laskeutuu Kesänkijärventielle. Muista, että Kesänkijärventiellä liikkuu autoja, joten hidasta vauhtia hyvissä ajoin ennen tielle saapumista. Tieltä käännytään oikealle ja tietä suoraan seuraamalla päädyt takaisin Äkäslompolojärven rantaan.

Vaativuusluokka: Keskivaativa

Huomioi aina oma kunto- ja pyöräilytasosi. Vaativuusluokat ovat aktiivipyöräilijöiden tekemiä suuntaa antavia arvioita reitin vaativuustasosta.